Eerlijke vragen van kinderen: 1. Waarom zijn mensen zo boos?

24 Jul

Via Facebook kreeg ik enkele vragen van kinderen. Ik hoop in de komende tijd deze vragen te beantwoorden. Ik ben benieuwd of mijn antwoord je weer een beetje verder helpt. De eerste vraag is gelijk een lastige, uitstekende en belangrijke vraag: waarom zijn de mensen zo boos en waarom doet God er niets aan?

Woede helpt

Laat ik maar beginnen om te zeggen dat het op zich niet erg is om boos te zijn. Soms is boosheid of woede zelfs heel goed. Ik kan bijvoorbeeld  heel boos worden als iemand wordt gepest of expres pijn wordt gedaan. Woede kan je helpen om te reageren. Als je zelf boos wordt als iemand jou iets aan doet, helpt de boosheid jou om voor jezelf op te komen.

Eerst tot tien tellen

Boosheid kan ook op een verkeerde en gemene manier doorwerken. Ik denkt dat je die boosheid bedoelt. Mensen zijn boos en vanuit die boosheid doen ze vervelende en gemene dingen. Mensen kunnen boos worden als ze zich machteloos voelen. Misschien herken je dit wel. Als je bijvoorbeeld een rotgevoel hebt, maar je kan het niet goed vertellen. Dan kun je zomaar heel kwaad worden op je moeder of je vader. Zo kunnen ook volwassenen boos worden als ze zich bedreigd en bang voelen. Soms denken ze dan niet meer zo goed na en zeggen of doen dingen in een opwelling. Het is dan eigenlijk beter om eerst maar even tot rust te komen …

Onbegrijpelijke boosheid

En dan is er nog een boosheid: dat mensen anderen echt iets aan doen. Dat horen we nu best vaak in het nieuws. Mensen die anderen dood proberen te maken. Weet je, daar snap ik zelf eerlijk gezegd helemaal niets van. Ik begrijp niet waarom mensen gaan schieten of met bommen bezig zijn.

Misschien is het daarom maar beter om na te denken over de vraag hoe je hiermee om kunt gaan. Allereerst is het goed om te bedenken dat de meeste mensen niet boos zijn en geen gemene dingen willen doen. Deze gedachte kan je misschien helpen om niet te veel na te denken over boze mensen.

In de tweede plaats is het belangrijk om te kijken naar de mensen die altijd klaar staan om te helpen. Als er iets erg is gebeurd, zijn er ook altijd politieagenten, brandweermensen en ambulances. Let daar maar eens goed op. Mensen die anderen helpen, en die zijn met meer dan de mensen die slecht zijn voor anderen.

Tenslotte kan het helpen om stil te staan bij je eigen reactie. Sommige mensen zijn zo bang voor aanslagen, dat ze zelf gaan veranderen. Ze verliezen het vertrouwen in andere mensen en kunnen bepaalde groepen gaan haten. Ik denk dat angst je kleiner maakt dan je bent. Als je bang bent, durf je steeds minder en kun je steeds minder. Je gaat kleiner van jezelf denken en probeert moeilijke situaties uit de weg te gaan. Ik denk ook dat haat je eenzamer maakt dan je zou hoeven te zijn. Als je andere mensen haat, dan vinden mensen het ook niet leuk om met jou op te trekken.

Andere mensen kun je niet veranderen, maar je kunt wel over jezelf nadenken. Je kunt beginnen om in je eigen straat, op je eigen school of met sporten aardig te zijn tegen anderen. Daar kun je een verschil maken.

En God?

Ik denk dat God je ook kan helpen om minder bang te zijn. In de Bijbel zegt God vaak tegen ons dat we niet bang hoeven te zijn. Tegelijkertijd hoor ik direct jouw vraag: waarom doet God er dan niets aan? Je hebt gelijk. God is machtig en waarom laat Hij dan die rottigheid voortbestaan? Waarom grijpt God niet in?

Ik heb daar twee gedachten bij. Aan de ene kant heb ik die vraag ook, en hoop ik dat God kwetsbare mensen zou helpen. Aan de andere kant denk ik dat God dat allang doet en gedaan heeft. Hij heeft ons zo geschapen dat we goed voor elkaar kunnen zorgen. Tegelijkertijd kunnen we het verknallen als we alleen maar voor onszelf willen leven, ook als anderen daar ongelukkig van worden. We zijn zo gemaakt door God dat we samen kunnen zorgen dat er vrede is. Dat zie je ook: er zijn mensen die goede en fijne dingen doen. Maar je ziet ook veel dingen die mis gaan. In onze wereld zullen die twee dingen er steeds zijn: goede en fijne, maar ook slechte en gemene dingen. Iedereen staat voor de keuze wat zij/hij gaat doen. God wil ons helpen om de goede keuze te maken.

Weet je, God heeft ons beloofd dat Hij bij ons zal zijn. Ook als het donker en dreigend is – ook dan laat Hij ons niet in de steek. Zo kan het wel voelen, trouwens. Maar dan blijf ik tegen God roepen, omdat ik weet dat Hij alles over heeft gehad om ons te redden. Jezus is gekomen om ons te zoeken en thuis te brengen. Niets kan die liefde van God tegenhouden. Dood niet. Geweld niet. Onrecht niet.

God houdt jou vast.

 

Eén reactie to “Eerlijke vragen van kinderen: 1. Waarom zijn mensen zo boos?”

  1. 't Zingend Voske 29 augustus 2016 bij 11:50 am #

    God heeft er wat aan gedaan, om precies te zijn 2000 jaar geleden toen God Zijn Godheid aflegde en gelijk aan de schepping werd, Hij zond Zijn Zoon, Die Hijzelf was/is. De Here Jezus deed niet alleen de dingen die in het Oude Testament staan geschreven. De hogepriester van het Oude Verbond ging 1x per jaar bloed besprengen tot op het verzoendeksel om de zonde van het volk weg te doen nemen. Als je de Bijbel leest dan staat er ook iets over een man die hout aan het hakken is en het ijzer van het hout schiet en daardoor een andere man op het hoofd treft waardoor deze sterft. De man moet dan vluchten voor de bloedwreker (oog om oog.. etc) en kan alleen vluchten naar een vrijstad waar hij veilig zal zijn. Maar als de hogepriester van die vrijstad komt te overlijden, dan is de man weer vogelvrij en moet vluchten naar een andere vrijstad.

    De Here Jezus is Hogepriester, naar de ordening van Melech Sadik (Melchisedek), is gekruisigd en opgestaan op de derde dag. Wij hoeven niet meer te vrezen voor de bloedwreker want onze Hogepriester zal NOOIT meer sterven. Een uitbeelding daarvan staat eveneens in de Bijbel op het moment dat de Here Jezus de Geest gaf scheurde het voorhangsel tussen het Heilige en het Heilige der Heilige wat betekent dat iedereen zich kan voegen tot het verzoendeksel!

    Als je boos bent op iemand, vraag dan een zegen voor hem of haar. Ik begreep dat ook niet totdat ik werd aangevallen door iemand via internet en vroeg een zegen aan voor die persoon. Toen werd ik mij gewaar dat het nét was alsof de Heere Jezus een grote kaasstolp over me heen zette, het deed me ineens niks meer en mijn woede was weg. HalleluYAH!!

Geef een reactie

